free bootstrap theme

Tarmskylning

Velvære med tarmskylning
Udskylning af tarmen har været kendt i årtusinder i form af indhældning eller lavement.

Reflekspunkter på tyktarmen repræsenterer de forskellige væv og organer i kroppen, hvilket er en af forklaringerne på, at tarmskylning har betydning for hele dit velbefindende. Der er en tæt relation mellem tyktarm, hud og lunger. Derfor kan du påvirke huden og lungerne ved at have en velfungerende tyktarm.

Immunforsvaret har tæt relation til tarmsystemet via lymfeknuder, der ligger i tarmområdet.

Sådan foregår en tarmskylning
Selve skylningen varer ca. 35-45 minutter og er uden lugtgener og ubehag for dig, dog vil du kunne mærke let afføringstrang af og til. Du ligger behageligt på ryggen på en briks og skal kun kortvarigt ligge på siden ved behandlingens opstart.

Vandet løber ind og ud af tarmen via et specielt designet rør i et lukket system. Vandet skyller affaldsstoffer ud og den proces hjælpes på vej med massage af maven.

Behandlingen kan efter skylningen suppleres med indhældning af mælkesyrebakterier. Det vil gavne en tarmflora, der kan være udpint efter gentagne antibiotikabehandlinger, diarre eller tarminfektion.

Colonskylning
Nedsunket tarm

Symptomer ved tarmproblemer
Har du problemer med din mave, kan det blandt andet give hovedpine, ledsmerter eller udslæt på huden.

Mange mennesker har uregelmæssig afføring, for hård eller for løs mave, en fornemmelse af ikke at blive ordentligt tømt ved toiletbesøg, luft i maven og oppustethed, irritabel tyktarm med smerter tværs over maven eller stærk sukkertrang, der kan betyde overvækst af gærsvamp i tarmen. Andre har for løs mave og plages af alt for hyppige afføringer, hvilket kan hæmme det sociale liv og påvirke livskvaliteten.

En livsstil med stress og manglende tid til toiletbesøg, overspisning, for lidt motion og uhensigtsmæssige fødevarer kan gøre det svært for tarmen at tømme sig ordentligt. Afføringen bliver hård, tør og for sparsom til at stimulere den normale tømning. Ved skylning kan tarmens bevægelighed genvindes.

En tarmskylning er fantastisk, men den kan ikke stå alene. Den bør følges op med passende ændringer i livsstilen, hvilket vi også taler om, mens du er her.

Tarmskylningens virkning
Efter behandlingen har du en behagelig følelse af ro i maven; at den er der, uden at gøre opmærksom på sig selv. Huden er mere levende og du kan have en følelse af lethed i hele kroppen. Det er dejligt at kunne mærke effekten med det samme og du bliver inspireret til at arbejde videre med den for fordøjelsen særdeles vigtige ting: at tygge maden grundigt!

Normal tarm

Hvor ofte

Det anbefales at få 2-3 behandlinger som en start. Senere måske 1-2 om året.

Behandlingen er uegnet ved

• Betændelse i tarmene
• Graviditet
• Hjertelidelser
• Nylig tarmoperation (indenfor 6 måneder)

Bivirkninger til colonterapi

Bivirkninger forekommer hos nogle mennesker i form af lidt hovedpine eller kortvarige influenzasymptomer. Det er udrensningssymptomer, der ikke er farlige og som hurtigt går over. Hvil dig lidt og drik rigelig vand.